Det kom ett mail till styrelsen från en nybliven Carreraägare:
Hej, Jag är ny Carrera ägare. Nu har emellertid ett problem uppstått. Båten läcker mer än betänkligt( behöver pumpa ur varje dag). Jag har läst mig till att man kan dra kölbultarna men behöver specialverktyg. Går de att dra när båten ligger i? Tacksam för råd.
Olika synpunkter från styrelsen redovisas nedan:
Quote:
Tråkigt med läckage. Är du verkligen helt säker på att det är läckage vid kölbultarna? Läcker det även när båten ligger vid kaj? Spontant tror jag det är svårare att dra åt kölbultarna när båten ligger i sjön men du kan ju pröva. Prata med Sverker Ottander angående verktygen.
Sverker Ottander nås på teknik@carreraforbundet.net eller snabbast på mobil 073-7288268 (han arbetar på Tufa Marin i Mälaren)
Johan Svahn
Quote:
Vattnet i kölsvinet kanske kommer från häckstags infästningen/akterruffen??
Själv har jag fyllt hela kölsvinet med vatten upp till durkarna när jag länsat i kraftigt vind och häckstagsinfästningen legat nära vattenlinjen, flera gånger. Det rann in vid infästningen och fyllde aktre sittbrunnen som sedan rann ner i kölsvinet. Fick regelbundet vatten som rann in i aktre sittbrunnen som fick pumpas regelbundet vid segling. Lät tillverka ett beslag med ett ca 10 cm rostfritt rör som jag svetsade ihop med infästningsplattan för att slippa få in vatten den vägen, vilket löste det problem.
Hälsningar
S/Y Razzmatazz
Janne Ask
Quote:
Själv har jag fått in mycket vatten i båten 3 gånger genom åren och 2 ggr har det varit via motorn (slang som hade lossnat respektive felaktigt ställd ventil) och 3:e gången via självlänsen.
Det låter lite konstigt att det skulle komma in så pass mycket vatten via kölen (om du inte har gått på grund nyligen). Mera troligt, tror jag, är att det kommer via motorn eller via någon genomföring. Mitt klurigaste fel var när det kom in vatten i sittbrunnen (fast bara på babords bog när man lutade mycket) via självlänsen som sedan rann via motorrummet och ner i det stora djupa facket i ruffen. Lösningen på det var att göra ytterligare ett hål i skrovet för självlänsen och lägga självlänsslangarna från sittbrunnen i kors.
Din båt har väl förmodligen inte självläns i den aktre sittbrunnen? Det är inte bara så att det är regnvattnet från aktre brunnen som leds in i ruffen? Är det söt- eller saltvatten du får pumpa? Och som Johan frågade, händer det även när hon ligger vid kaj?
Mvh/Viktor Lundgren
Slutsats: Det är osannolikt att vatten tränger in via kölbultarna. Det är mycket mera sannolikt att vatten kommer från läckande kylvattenslangar, självläns eller propelleraxel eller liknande genomföringar, eller via häckstaget. Försök lokalisera källan och se hur vattnet kommer till kölsvinet.
Då den akta sittbrunnen inte är självlänsade i många av de tidigare carrerorna rinner även visst regnvatten ner i kölsvinet. Det brukar även vara svårt att få 100% tätt vid mastgenomföringen med genomgående mast.
HoJo Newbie
Posted:
Mon Aug 10, 2009 4:59 pm
Angående vatten i kölsvinet så är det troliga att det är vatten från aktre sittbrunnen. Vår båt är för närvarande på land, så enda vattenläckaget är uppifrån, under det senaste skyfallet så fylldes kölsvinet efter ett dygns ihållande regnande.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum