carreraforbundet.net  
•   Home  •  Downloads  •  Your Account  •  Forums  •
Navigera
· Home
· Att segla Carrera
· Bildgalleriet
· Carrera FAQ
· Carreraforum
· Downloads
· Fakta om Carreran
· Feedback/Kontakt
· Kalendar
· Stories Archive
· Submit News
· Top 10
· Topics
· Web Links
Carreraforum

Gastarna klagar: Vi vill ha mantÃ¥g!
 stuva spinnbommen
 Erfaren gast till RM 2010 finnes
 SWE-5 till salu!
 Carrera, SWE-3 säljes
 Rullfocksystem
 Ornö Runt-utbildning med flera intressanta arrangemang
 Segel till Carrera köpes
 Kappseglingar 2010
 PÃ¥segling/krocktest

carreraforbundet.net Forums

Carrerabilder
Rundar lovartsm

Rundar lovartsm

carreraforbundet.net: Carreraforum

carreraforbundet.net :: View topic - Seglingar säsongen '10 i Viggan
 Forum FAQ  •  Search  •  Memberlist  •  Usergroups   •  Register  •  Profile  •  Log in to check your private messages  •  Log in

Post new topicReply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Author Message
JonasW
Member

PostPosted: Wed Oct 07, 2009 11:23 pm Reply with quoteBack to top

Jag var ikväll, onsdagen den 7/10 2009, på möte med kappseglingssektionen i Viggan (Viggbyholms småbåtshamn i Täby). På agendan stod bland annat att spika datum för kommande säsongs seglingar i Viggan.

Som Carreraseglare ser det ut som att vi har en hel del godbitar att se fram emot. Årets (säsongen '09) upplägg med en endagsregatta på våren (Ina Marin Viggan Open) och en endagsregatta på hösten (Alandia Värtan Cup - Viggans KM) verkar komma att upprepas även säsongen '10. Vi Carreror är mer än välkomna även kommande säsong. Jag föreslog att vi skulle följa inslagen väg under årets Alandia Värtan Cup och köra fler banseglingar istf distansseglingen - som förslag två banseglingar innan lunch och två efter. Detta förslag verkade falla i god jord.

Dessutom beslutades att man under våren kommer att prova på ett nytt format för onsdagsseglingarna med betoning på kryss-läns och två starter per kväll istället för en. Man kommer att lägga startlinjen så att det blir krysstart mellan lämärke/startflagg och startfartyg, därefter två varv på en bana som skall ta c:a 45 minuter att segla.
Det första tillfället för detta nya format planeras till den 19/5. Om försöket faller väl ut kommer fler onsdagar under säsongen att följa detta nya format. Utvärdering kommer att ske i anslutning till detta första försökstillfälle den 19/5.

Jag försökte lobba för att man skall köra det nya formatet innan dessa båda endagsregattor, så att onsdagsseglingarna kan användas som tune-up inför dessa - som förslagsvis kan ingå i Carreracupen även under säsongen '10. Jag tror att min lobbyverksamhet tog skruv... Dessutom påtalade jag vikten av att skaka fram gästplatser åt gästande båtar till endagsregattorna och de föregående onsdagsseglingarna. Min förhoppning är att man skall kunna få ligga gratis i Viggan under söndag-söndag om man betalar anmälningsavgift och deltar på både onsdagen och efterföljande lördags endagsregatta.

Jag ber att få återkomma i ämnet när detaljer utkristalliserats ytterligare och uppdaterar efter hand.

MVH - Jonas Weståker, SWE-28 ~(Tilde)
View user's profileSend private messageSend e-mail
bengterlandsson
Newbie
Newbie

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 8:28 am Reply with quoteBack to top

Som jag uppfattade det bestämdes datum för Alandia Värtan Cup till lördagen den 11/9.
Datum för Ina Marin Viggan Open är mer osäkert; ett förslag är söndagen den 9/5, alltså dagen efter Lidingö Runt. Ett annat alternativ är helgen efter Lidingö Runt, men det är Kristi Himmelfärdshelgen så då skulle det krocka med t.ex. Gullviverallyt. Lördagen efter det (den 22/5) är det Pingst, och då brukar Ornö Runt gå. Ytterligare ett alternativ är sista lördagen i maj, den 29/5. Vi får se hur det går med planeringen; mycket hänger på när det passar för andra inblandade klasser.

/ Bengt Erlandsson, SWE-55 Akela
View user's profileSend private message
stone
Member

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 10:15 am Reply with quoteBack to top

Tack för att ni engagerar er! Här är mina kommentarer:

Alandia Värtan Cup den 11/9 känns ju klockrent! Men som Bengt är inne på så är ju INA Marin Viggan Open lite klurigare. Min erfarenhet är att mina gastar inte vill segla 2 dagar i rad och inte heller 2 helger i rad. Det innebär att jag alltså föredrar 22/5 eller 29/5. Dock är det ju flera Carreror som är intresserade av att segla Ornö Runt (och det är kanske den seglingen vi ska ha med i cupen?) så allra helst ser nog jag den 29/5 för Viggan Open.

En annan kommentar om Viggan Open. I år klämde man in hela 5 starter på en dag och det tycker jag är för mycket! 3 eller max 4 starter känns mera lagom. Med 5 starter känns det nästan som en exercis i starter eftersom racen blir så korta. (Och eftersom SWE-3 alltid startar rätt kasst hinner vi inte segla upp oss på en så kort bana Very Happy )

/Viktor, SWE-3, "Stone Rose"
View user's profileSend private message
JonasW
Member

PostPosted: Thu Oct 08, 2009 11:24 am Reply with quoteBack to top

Vad kul med lite intresse och diskussion!

Här kommer mina åsikter i frågan:

Angående Ina Marin Viggan Open - om man lägger den på söndagen 9/5 efter Lidingö Runt 8/5 kan vi väl köra Ornö Runt i Cupen istället. Kör man Ina Marin Viggan Open samma datum som Ornö Runt så kör vi Lidingö Runt i Cupen. I båda fallen får vi endagsregattor i Cupen. I båda fallen får vi en buskig distanssegling runt en ö, exakt vilken spelar mindre roll tycker jag. Två buskiga distansseglingar runt öar i Cupen lockar inte mig i alla fall. Speciellt inte på bekostnad av ett så ypperligt arrangemang som jag tyckte '09 års upplaga av Ina Marin Viggan Open var. En bidragande orsak till att jag tyckte att det var så förträffligt var just att det var 5(!) starter och korta utslagsgivande banor. LYS/SRS tävlingar där man har hela dagen på sig att reparera en risig start finns det ju tretton på dussinet av. Det gör det inte med banseglingar som lockar entypsfält.

Min tolkning är att det är 22/5 eller 29/5 som är huvudalternativen för Ina Marin Viggan Open inför kommande säsong. I så fall är det ju plätt-lätt - Ornö Runt ingår inte i Cupen, istället gör Lidingö Runt det.

/Jonas Weståker, SWE-28 ~(Tilde)
View user's profileSend private messageSend e-mail
Post new topicReply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum